Richtlijnen van Fien Wonen tijdens de coronacrisis - update 21 januari 2021

Publicatiedatum: 21-01-2021

Richtlijnen van Fien Wonen tijdens de coronapandemie

Update 21 januari 2021

In Nederland is op 14 december 2020 een totale lockdown afgekondigd. Dit betekent dat veel zaken anders verlopen dan u gewend bent. Op 20 januari 2021 is de groepsgrootte gewijzigd naar één bezoeker en is een avondklok ingesteld.

Richtlijnen bij Fien Wonen 
Ook Fien Wonen wil het besmettingsgevaar zoveel mogelijk beperken en daarvoor vragen we aan iedereen om alert te zijn en de nodige voorzorgsmaatregelen te nemen. Hieronder leest u welke maatregelen we graag samen met u willen nemen:

1.    De bezoeklocaties en het kantoor van Fien Wonen zijn gesloten

Fien Wonen is enkel telefonisch op werkdagen te bereiken van 09.00 – 15.30 uur. U bereikt ons telefonisch op 0184-614488. Daarnaast kunt u ons per mail bereiken op info@fienwonen.nl. We streven ernaar uw vraag zo snel mogelijk te beantwoorden. Het kan echter door de omstandigheden iets langer duren voordat uw vraag wordt beantwoord. We vragen om uw begrip hierin. Ons kantoor in Meerkerk en Hardinxveld-Giessendam zijn tot nader order gesloten. Langskomen heeft dus geen zin, tenzij met u een afspraak is ingepland. Onze medewerkers werken vooralsnog thuis en proberen met u zoveel als mogelijk digitaal of telefonisch af te handelen.

2.    Reparatieverzoeken

Fien Wonen volgt de protocollen van Bouwend Nederland en de richtlijnen vanuit het RIVM. Vooralsnog zijn er geen redenen om reparaties niet uit te voeren, tenzij iemand in uw huishouden ziekteverschijnselen vertoont of positief getest is op corona. In dat geval dient u uw reparatieverzoek uit te stellen. In alle andere gevallen kunt u ons gewoon bellen voor een reparatieverzoek. Telefonisch vindt er een gezondheidscheck plaats en ook bij uw voordeur. We vertrouwen op uw eerlijkheid. Wij werken met een mondkapje op en vragen u de ruimte waarin een monteur moet werken zoveel mogelijk te mijden en vooraf, tijdens en achter te luchten door ramen te openen.

3.    Welke reparatieverzoeken worden opgepakt?

In principe worden alle reguliere reparatieverzoeken opgepakt. Per 1 augustus 2020 kunt u ook weer gebruik maken van het onderhoudsabonnement. Sinds 1 september worden de kosten (€ 7,-) hiervan weer in rekening gebracht. Alle onderdelen van het onderhoudsabonnement worden, ondanks de lockdown, uitgevoerd. Dit kunnen we nu wel doen, gezien we nu meer weten over het virus en er ook werkprotocollen zijn opgesteld. Op die manier kunnen we veilig in uw woning te werk gaan. APK-afspraken worden wel uitgesteld. Dit zijn afspraken voor algemene controle van uw woning op bijvoorbeeld sloten. Mocht u nu toch enorme hinder ondervinden op een van de onderdelen die normaal in de APK opgepakt worden? Belt u ons dan. We kijken dan samen met u wat we kunnen doen.  

4.    Inspectie en groepsbezichtigingen

Bij geplande afspraken wordt van te voren telefonisch contact opgenomen om na te gaan of er sprake is van verkoudheidsklachten, griepverschijnselen of een positieve coronatest in uw huishouden. Mocht dit het geval zijn, dan wordt een afspraak uitgesteld. U kunt ook een vervanger langs sturen. Graag horen we van u wie dit is. Meer informatie over dit onderwerp vindt u onder punt 9.

Verhuur en opzegging van woningen
We streven ernaar om voorinspectie afspraken zoveel mogelijk telefonisch en/of schriftelijk af te wikkelen. Bij een huuropzegging maken we standaard twee inspectieafspraken en in overleg vinden deze telefonisch of fysiek plaats. In situaties dat we inspecties telefonisch/ schriftelijk afhandelen, ontvangen we graag foto’s waarop we de communicatie kunnen voeren. De foto’s kunt u sturen naar info@fienwonen.nl. Een opzichter zal aan de hand van de door u gestuurde foto’s contact met u opnemen om verdere afspraken te maken. Daarnaast hoort u van de opzichter wat u te doen staat. 

Groepsbezichtingen gaan niet door. In plaats daarvan wordt per huurder een afspraak ingepland. Voor het inplannen van een bezichtiging worden uw papieren vooraf gecontroleerd en getoetst. Mocht alles kloppen, dan wordt een afspraak met u ingepland. Vanwege de coronamaatregelen mag één persoon, naast de woonconsulent, in één ruimte aanwezig zijn. Dit betekent één woonconsulent en maximaal één kandidaathuurder per afspraak. We begrijpen dat dit lastig is, bijvoorbeeld voor uw partner, familielid of begeleider. In dit geval kan de aanwezige tijdens de afspraak filmpjes en foto’s maken en krijgt u iets meer tijd achteraf om een keuze te maken. Afspraken vinden overdag plaats.

Het ondertekenen van een huurcontract vindt plaats op ons kantoor tenzij anders afgesproken.

5.    Buurtnetwerk

Heeft u een luisterend oor, advies of extra hulp nodig omdat u in quarantaine of thuisisolatie zit? Dan kunt u contact opnemen met de Rode Kruis Hulplijn (070-4455 888). Dit nummer is van maandag t/m vrijdag bereikbaar tussen 9:00 – 21:00 uur en op zaterdag tussen 10:00-16:00 uur.

Het buurtnetwerk van Servanda blijft bereikbaar! (Hardinxveld-Giessendam)
Bij de buurtwerkers Sylvia De Ruiter en Yannick Hurkmans kunt u terecht voor vragen of gewoon een praatje. WhatsApp-gesprekken zijn ook mogelijk.

Voor Beneden-Hardinxveld kunt u het beste met Sylvia de Ruijter–van Iperen in contact komen. Telefoon: 06 82 31 35 48. Email: Sylvia.deRuijter@servanda.nl
Voor Boven-Hardinxveld kunt u het beste met Yannick Hurkmans in contact komen. Telefoon: 06 11 11 74 02. Email: Yannick.Hurkmans@servanda.nl

Algemeen mailadres buurtnetwerk: buurtwerk@servanda.nl  
Website: https://www.servanda.nl/diensten/buurtwerk 

6.    Gepland onderhoud

Vanwege het coronavirus en de gevolgen daarvan, wordt er bij elke opdrachtverstrekking met de betreffende aannemer(s) gekeken op welke manier en op welk moment de uitvoering kan plaatsvinden. Hierdoor kan alsnog op een veilige manier zoveel mogelijk werk uitgevoerd worden. 

Huurders, waarbij onderhoudswerkzaamheden gepland staan, worden geïnformeerd indien duidelijk is als werkzaamheden niet volgens planning plaatsvinden. Middels een brief of email wordt geïnformeerd over de manier van uitvoeren. Dit geldt ook bij tussentijdse wijzigingen die van invloed zijn op de uitvoering. Hoort u niets? Dan gaat de gemaakte afspraak gewoon door. 

Bovenstaande geldt ook voor contractwerk. Heeft u een storing of reparatie die niet kan wachten? Meld dit zoals u gewend bent aan ons of rechtstreeks aan de uitvoerende partij. U hoort dan hoe en wanneer een afspraak kan plaatsvinden.

7.    Maatwerk bij inkomstenderving

Fien Wonen biedt huurders de mogelijkheid maatwerk te leveren als het gaat om betaalbaar wonen. Heeft u minder inkomsten en daardoor problemen met het betalen van de maandelijkse huur of verwacht u hier problemen mee te krijgen? Neem dan contact met ons op, zodat we met u de mogelijkheden kunnen bespreken. Uiteindelijk dient u wel de opgelopen achterstand in betalingen in te halen. U vindt meer over dit onderwerp door hier te klikken.

8.    Overlast tijdens de coronacrisis

De lockdown zorgt mogelijk voor stress, onzekerheid en minder inkomsten. We begrijpen dat dit voor veel lastige situaties kan zorgen. Uiteraard denken we graag met u mee. Juist nu moeten we zorgen voor een fijn en veilig woonklimaat. U vindt meer over dit onderwerp door hier te klikken. Ook onder punt 5 vindt u informatie over dit onderwerp.

9.    Huuropzegging

Het is mogelijk de huurovereenkomst van uw huidige woning op te zeggen. U kunt dit via onze website doen door in te loggen met uw account. Ook tijdens de coronacrisis zien wij dat onze huurders verhuizen. Na opzegging wordt de woning geadverteerd via Woongaard. Woningzoekenden kunnen vervolgens reageren op de advertentie. Mocht u de huur van uw woning opzeggen, dan zult u merken dat het iets anders gaat dan voor de coronacrisis. U dient met een aantal zaken rekening te houden:
•    De opzichter komt zo min mogelijk bij u langs voor een voorinspectie. Op basis van foto’s kan veelal ook een inschatting plaatsvinden en telefonisch/ per email afspraken gemaakt worden. Wij vragen u dan om foto’s te maken van elke ruimte waarna telefonisch contact wordt opgenomen tijdens de inspectieafspraak;
•    De eindinspectie vindt in de lege woning plaats tijdens de inspectieafspraak. U levert de sleutels in en de opzichter checkt of de woning volgens afspraken is opgeleverd. 

10.    U gaat een woning huren?

Bent u de eerstvolgende kandidaat voor een woning? Dan zal een woonconsulent contact met u opnemen. U dient vooraf uw documenten op te sturen (dit kan per mail). Na goedkeuring en toetsing van de documenten, wordt u uitgenodigd om de woning te bezichtigen; dit gebeurt vooralsnog in een lege woning. De afspraak vindt plaats met een woonconsulent en maximaal één ander. Als u zelf niet kunt, dan is het mogelijk een ander te sturen namens u, bijvoorbeeld een begeleider, vriend of familielid. Degene die namens u gestuurd wordt dient een ondertekende machtiging van u bij zich te hebben. Mocht u een partner hebben, dan dient ook uw partner de machtiging te tekenen. Daarnaast dient u het identiteitbewijs bij te hebben bij bezichtiging van de kandidaathuurder(s).

Na bezichtiging kunt u de woning accepteren. Bij acceptatie controleert de woonconsulent uw gegevens nogmaals en maakt met u een afspraak voor het tekenen van de huurovereenkomst. Het tekenen van de huurovereenkomst gebeurt op ons kantoor. U krijgt na het tekenen van de huurovereenkomst gelijk de sleutels mee, zodat u direct kunt gaan klussen. Wij vragen u wel om rekening te houden met de RIVM maatregelen. Denk aan een mondkapje en gepaste afstand. Het ondertekenen kan met maximaal twee personen uit één huishouden plaatsvinden.

Uiteraard geldt: bent u verkouden of ziek, dan moet u dit melden. Geplande afspraken worden dan uitgesteld.

Deel deze pagina

 
Annuleren

Waarmee kunnen wij je helpen?

Begin hier met zoeken!

Geen resultaten gevonden