Welkom Over ons Nieuws en publicaties Actueel nieuws Nepberichten Woongaard en WoningNet

Nepberichten Woongaard en WoningNet

Leestijd: 2 min

Nepberichten Woongaard en WoningNet
Helaas worden er nog dagelijks nepberichten uit naam van WoningNet en Woongaard verstuurd. Hierin wordt aangegeven dat er betaald moet worden. De mail is echter niet door WoningNet of Woongaard verstuurd, maar door criminelen. Als u hierop reageert bent u mogelijk uw geld kwijt. 

Op 12 januari 2021 is een verdachte in de zaak aangehouden. Desondanks worden er nog steeds berichten verstuurd, ook aan niet woningzoekenden. Wij snappen dat dit voor de ontvangers van deze e-mails en sms berichten erg vervelend is. En ook dat zij zich zorgen maken over de veiligheid van hun gegevens. Op het Klantcontactcentrum van WoningNet/Woongaard en die van de corporaties levert dit dan ook nog dagelijks bezorgde telefoontjes op. Wij kunnen concluderen dat deze bezorgde telefoontjes en vragen over phishing alleen maar zijn toegenomen sinds 15 januari 2021. 8% van ons totale telefonie aanbod gaat over phishing. Dit is 1 op de 12 gesprekken! Voor de e-mail beantwoording ligt dit percentage met 7% iets lager. 

Onderzoek politie
De politie heeft de zaak nog in onderzoek. Op dit moment is er over het onderzoek van de politie nog geen update bekend. 

Geen datalek
Voor de goede orde wordt vanuit Woningnet/Woongaard benadrukt dat er geen sprake is van een datalek. De e-mails en sms berichten worden zowel naar ingeschreven als niet ingeschreven personen gestuurd. 

Vragen
WoningNet/Woongaard heeft een gratis telefoonnummer (0800-0202562) actief gemaakt met een ingesproken tekst waarin uitleg en tips geven worden over phishing. Ook kunt u de klantenservice van Fien Wonen bellen voor vragen op 0184-614488.